Setelah menempuh pelbagai dugaan dalam memantapkan prestasi motosikal sendiri, akhirnya aku telah memiliki sebuah jentera yang mampu mengeluarkan kuasa yang sepadan dengan jisim injin dan namanya. Terbukti perjalanan ini perlukan kecekalan. Aku tiada kawan sebagai teman berbual mengenai motosikal. Semua perkara terpaksa difikirkan sendiri. Namun bagiku ianya berbaloi kerana aku dapat menimba pengalaman daripada kesilapan. Banyak wang telah aku habiskan semata-mata untuk mendapatkan prestasi injin yang memuaskan. Aku bukan kaki lumba, aku hanyalah pemuda yang mahukan keseronokan tertinggi dalam menunggang motosikal! Bagi aku motor biar nampak standard tapi memiliki prestasi yang dapat membanggakan pemiliknya di lebuhraya. NKAMRI

Saya Suka / Main Corner

Perhatian kepada sesiapa yang suka layan corner sampai nak capai kemahiran tahap telinga cecah jalan. Hahaa! Disini saya ada sertakan tips-tips ubahsuai motor anda dengan betul! Mari kita lihat sesuwai atau tidak dengan citarasa anda..


Rakaman video diatas diambil daripada laman web YouTube khas untuk tontonan anda yang suka layan corner. Saya suka melihat aksi mereka kerana ada antara mereka yang mementingkan keselamatan dalam melakukan aksi ini.

BAHAGIAN UBAHSUAI

1. FOOTREST

Disarankan agar anda menukar footrest asal kepada jenis racing kerana footrest jenis ini terletak pada kedudukan yang lebih tinggi daripada bahagian bawah badan motor. Kedudukan ini membolehkan anda layan corner dengan bersungguh-sungguh tanpa risau footrest bergesel dengan jalanraya.



Setelah menukar footrest kita melangkah pula kepada modifikasi yang lebih menarik dan banyak mengeluarkan duit. Janji berbaloi dengan apa yang anda dapat, betul tak?

2. UNIT 'CDI'

Dengan menukar sistem asal kepada aftermarket performance part seperti dari jenama BRT (Bintang Racing Team), GT Racing (sama seperti BRT), Rextor, Kitti Racing dan lain-lain, ianya dapat meningkatkan keupayaan motor anda untuk 'pergi lebih jauh' kerana CDI asal mempunyai cut-off yang menghadkan keupayaan motor. Bukan setakat laju malah pickup pun anda dapat. Untuk sistem ini disarankan agar anda bijak berbelanja. Jangan terperangkap dengan helah kedai spare-part. Anda perlu ingat, untuk apa anda pakai unit CDI ini? Racing ataupun Suka-Suka? Kalau Suka-Suka beli yang biasa sudah memadai. Tidak perlu berbelanja melebihi RM300 untuk sistem ini.


Peringatan kepada anda untuk memilih unit CDI yang mempunyai suis untuk kipas sistem penyejuk motor anda (coolant). Bagi saya kedua-dua jenis CDI ini sudah memadai untuk proses modifikasi motorsikal Yamaha 135LC ini. Kalau nak lebih! Lebih baik anda wakafkan sahaja motor anda masuk litar lumba.. hehe :-)

3. SPROCKET
Untuk mendapat kuasa yang lebih ketika memecut pada jarak dekat, anda disarankan untuk menukar saiz sprocket kepada kombinasi yang lebih tinggi. Contohnya; 42R16F iaitu saiz 42 untuk belakang dan 16 untuk depan. Jika tiada saiz ini untuk model 135LC anda boleh juga menggunakan sprocket untuk model RXZ. Ngam.. ngam.. masuk dalam sarang..



Persoalan: Apa beza pakai sprocket 428 dengan 415 @ dengan kata lain sprocket racing? Saiz 428 merupakan saiz asal. Manakala 415 merupakan sprocket racing. Disebabkan ketebalan sprocket 415 ini jauh lebih nipis dari asal.. tentulah ianya lebih ringan.. apabila sesuatu part itu ringan maka beban injin berkurangan (sedikit).. Orang kata pakai sprocket ni motor jadi laju.. Jangan percaya dengan mitos tersebut. Cuma aku nak ingatkan disini bahawa jangka hayat sprocket ini agak kurang berbanding yang asal. Jika anda menggunakan motorsikal untuk kegunaan harian atau perjalanan jauh disarankan pakai saiz asal sahaja iaitu 428.